Upprepning - Ropes, ropes, ropes

Smycken - Jewellery / Curtain ties, DIY, Gardinomtag, Gör-det-själv, Halsband, Knop, Knots, Neckless, Rep, Ropes / Permalink / 0
 
Under sommaren har jag fått dille på rephalsband. Efter att sett dem på nätet men inte hittat några att köpa belutade jag mig för att köpa dessa gardinrep (eller vad de kan tänkas heta) och knyta några själv. Hittills har det blivit tre - men jag saknar redan en del färger - så det lär bli fler! Upprepning med andra ord (fyndigt eller hur?! =))
 
Den blå var mitt första försök. Jag klippte bort tofsen, knöt upp knuten som tofsen var fäst vid och sträckte ut repet innan jag började knyta. Det var lite tricky att få till ändarna på "flätan" att få ett bra avslut. Jag är extra stolt över vad jag använde till ändarna av repet! Kan ni gissa vad det är? Jo, det är toppen av två bläckpennor! Ringarna är midjebanden från pennorna (som jag som barn använde som armband till mina barbiedockor!).

This summer I've fallen in love with rope necklesses. And of course, when not finding any to buy, I do as I always do - create myself. I've done three so far, but since I am missing some colors already, I will soon make more.
 
The blue neckless was my first attempt. I used a curtain tie with a tassel that i scraped. Then I made knots to create a braid. I am espacially proud of the ends and closure of the neckless. Can you quess what I've used? Its the tips of two pens, the rings is the midriff of the pens (something I always used to strip of the pens when I was a kid to use as bangles for my barbie dolls!).
 
 
!)
 
 
Den andra och tredje varianten gjorde jag av enkla gardinomtag utan tofsar. Det är två rep per halsband. Det röda är knutet med en råbandsknop. I nacken låser jag dem med en enkel rosett av matchande sidenband. 
 
The second and third one is made of two plain curtain ties. The red ones are just made with a square knot. Simple and easy. They are tied in the neck with a small matching ribbon.
 
 
Den svarta är kortast och ger ett tredje uttryck. Jag är värdelös på knutar och har aldrig varit scout, så jag vet inte alls vad knuten jag använde heter. Men jag tror det närmast ser ut att vara två pålstekar. =)
 
The black one is almost a choker. I am not good with knots so I have no idea what knots these became, but I think it could be a "bowline". =)
 
 

Liknande inlägg

Till top