Mitt vita drömprojekt - My White Dream Project

Mitt bröllop - My wedding / Brudklänning, Bröllop, Dress, Gör-det-själv, Klänning, Lace, Spets, Wedding, Wedding dress / Permalink / 0
 
Foto/Photo: Laura Dovi

Att sy min egen brudklänning har alltid varit en dröm. Känslan av den, snarare än utseendet, har funnits i tanken länge och den känneteckas av tyngd  och inte fras. En annan dröm var också att den inte heller fick kosta skjortan, så loppisfyndat gammalt tyg och mammas gamla spetsgardiner i 100% bomull (som för övrigt suttit i mitt gamla flickrum), blev lösningen på det! Tyget till överklänningen kunde inte bli mer rätt och klänningen fick precis den tyngd jag hoppades på! Den är sydd utan mönster och helt enkelt skapad på provdockan allt eftersom. Först syddes korsetten som är basen i klänningen och på den sitter underklänning och därerfter syddes överklänningen på. Här nedan kommer ett antal bilder på den färdiga klänningen och klänningen under konstruktion.

To make my own wedding dress has always been a dream of mine. The feel of it, rather than the style, has also been in my thoughts for a long time. It was characterised by "heaviness" rather than "rustling".
Moreover, my dream dress needed to be affordable, so I used old fabric found in a second hand shop as well as the lace curtains I found far back in the basement cupboard at my mothers house. Curtains, I remembered hanging in my old room when I was a little girl! This lacy cotton fabric gave the dress the perfect heaviness and style I've been dreaming of!

The dress was made by pinning on the manequine and without a pattern. It is my own design and it became a very creative process of doing and re-doing! Below are a number of pictures of the dress in its creative process down to the finished garnment. 

 

 
Klänningen i sitt tidiga skede - skapar toilen. The dress in the early stage - as the toile.
 
Korsetten återanvände jag från ett annat egengjort projekt jag inte längre hade använding av.
The corstet was reused from another selfmade project I didnt have use for anymore.
 
 
Underklänningen börjar ta form.
The underdress starts to come into shape.
 
Klänning under arbete, en kreativ process - Dress under construction, a creative process of trying out, thinking and redoing. 
 
 
Det blev mycket pusslande och handsömnad för att få till snygga kanter.
Lots of puzzel work and hand sewing to create nice edgings.
 
En rolig detailj var att jag dekorerade axlarna med knappar
I decorated the shoulders with buttons for a fun detail.
 
Ärmslut och kjolfåll fållades inte utan klipptes till efter spetskanten för fin vågeffekt.
Sleaves as well as the hem of the dress was cut after the lace for a nice wave effect.
 
Färdig klänning - Wedding dress ready!
 
 
                                                                                     Foto/Photo Laura Dovi 
Klänning på display i vårt hotellrum där jag gjorde mig i ordning före ceremonin.
The dress on display in the hotel window where I was making myself ready before the wedding ceremony. 
 
                                                                                                                          Foto/Photo: Laura Dovi
Klänningen på bröllopet - The dress on the wedding day. 

Liknande inlägg

Till top