Äventyrssömnad - Adventure Sewing

Kläder - Clothes / Adventure sewing, Gamla mönster, Jacka, Jacket, Old sewing patterns, Äventyrssömnad / Permalink / 1
Jackett anno 1916 - Jacket style from 1916
 
Äventyrssömnad är något jag ägnat mig åt ett par gånger. Det är vad jag kallar att ge sig ut på ett sömnadsäventyr där destinationen inte är helt känd. Dvs. att bara ha en karta att utgå ifrån med målet befinner sig i ett dunkel. Otroligt spännande! 
Jag har samlat och sytt efter gamla symönster, sy-magasin och böcker långt innan hela vintage-retro hypen slog igenom för ca tio år sedan. Jag älskar de gamla bilderna och tanken på att jag skapar ett plagg från ett mönster, kanske många andra kvinnor, i en annan tid och på en annan plats också skapat ifrån är en häftig tanke. Mönstret blir en länk mellan tid och rum. Hur såg deras slutresultat ut och hur kände de när de bar plagget för första gången?
Ett av mina syäventyr var från ett av de mönsterarken jag har som saknade sin huvudtidning från 1916. Där fanns enbart en beskrivning på gammelsvenska, bilder på delarna till plagget och sedan mönsterarket. De flesta av delarna var enkla att tyda, medan jag fick fundera på ett tag på hur andra skulle sitta. I det här inlägget visar jag bilder från äventyret - från mönsterark till färdig jacka. Mycket nöje och jag hoppas det inspirerar att åka ut på eget syäventyr!
 
“Adventure sewing” is something I try to do at least once a year. That is what I call the journey I go on when I do not know the final outcome. When I only have a map and no picture of the end destination.
The first time I did this was when I used a pattern sheet from an old sewing magazine I did not have. There was only the description on the pattern in old Swedish (a bit tricky to read), drawings of the different parts and then the actual pattern sheet. Most of the parts were easy to figure out what they where, but others were more tricky – like the double jacket lapels. They needed some contemplation before I made a decision how to place them. 
 
I have collected and sewn garments from old sewing patterns, magazines and books far longer than from when the vintage-retro-hype struck everyone for about ten years ago. I adore the pictures and style and also the thought of me making a garment - that also someone else did in another time and place - that is a wounderful thing. Like a link between space and time. I wonder how theirs turned out? What color of fabrics they used? How long it took for them to finish it?
In this post I show some pictures from the sewing pattern and the complete jacket. I hope you enjoy it and decide to go on  your own sewing adventure!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag önskar jag hade mer tid till förfogande och kunde åka ut på syäventyr mer ofta. Men man får njuta när man väl får chansen. 

I wish that I had more time on my hands to go out on sewing adventures more often than i can today. However, I just need to remember to enjoy it when I get the chance once more!
 
 
 
 
#1 - - Anonym:

Dessutom bär du upp kläderna i dina äventyr/ Carola 💞

Svar: Det gör jag absolut Carola! Och vilka äventyr det är! :)
Camilla

Liknande inlägg

Till top